Uitstelgedrag aanpakken met ‘the power hour’ (3/3)

No Comments

Deze blogpost is gebaseerd op een blog van Lifehack.org waar iemand vertelt over het ‘opofferen’ van uitstelgedrag tijdens een vastenperiode. Ik kijk met deze blogserie van 3 terug op het aanpakken van uitstelgedrag met een praktische methode. Eerder een stukje theorie over belemmerende overtuigingen en als intro   ‘uitstelgedrag herkenbaar?’

The power hour – een aanpak uurtje waarmee je uitstelgedrag aanpakt

Met dit uur ga je dingen aanpakken, die je continue uitstelt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een declaratie moet doen, een factuur moet versturen, dat ene lastige telefoontje of die afspraak nu toch echt maar eens moet maken of een administratief klusje moet doen, of gaan zitten voor het uitwerken van dat goede idee!

Hoe werkt the power hour?

Je zet jezelf achter je bureau en je laat je absoluut niet afleiden door wat dan ook. Focus. Geen social media, geen sms-jes, even naar de wc, even wat drinken of nog snel iets uit de kast pakken, telefoontjes of negatieve zelfkritiek: niks daarvan! Wees streng voor jezelf.

Tip om het jezelf gemakkelijker te maken: Ga vooraf naar de wc, pak een bak koffie, zet je telefoon op zacht, doe de deur dicht etc. – zorg in ieder geval dat je het komende uur niet gestoord wordt of kunt worden!

Zo werkt het aanpakken van uitstelgedrag met the power hour:
In plaats van je ‘gewone’ werk, ga je op zoek naar die dingen die je al heel lang op je lijstje hebt staan. Die je dus continue minder prioriteit geeft, of waar je zogenaamd nooit aan toe komt. Ik ga er vanuit dat deze dingen wel belangrijk voor je zijn. Want, als ze niet belangrijk zijn, kun je ze net zo goed van je lijstje afhalen.

Uiteindelijk moet je vooral bezig zijn met niet urgente zaken, die wel belangrijk zijn. (uit: Stephen Covey – de 7 eigenschappen)

Je neemt je (giga) lijst door met to do’s.
Kies een taak (of enkele) die je al lang uitstelt.

Het klinkt allemaal eenvoudig, totdat je begonnen bent!
Je zult ervan staan te kijken hoeveel gedachten er door je hoofd flitsen!

Je neemt een leeg stuk papier en een pen. Hierop schrijf je alle dingen die je tijdens dit uur te binnen schieten. Nog even een telefoontje doen naar die klant, of een mailtje versturen of …maakt niet uit: je schrijft het gewoon op. (maar je voert het niet uit…, je maakt alleen je hoofd leeg!)

Tijdens dit power hour krijg je vaak meer gedaan dan tijdens een hele dag werken. Het resultaat kan enorm zijn, zeker als je het dagelijks toepast. Het maakt je hele werkdag goed, je werkweek zelfs. Je kunt namelijk uren ‘druk’ zijn met vanalles, maar absoluut niet productief zijn. Zo kunnen dagen, zelfs weken voorbij gaan zonder dat je productief bent. Het heeft alles te maken met je houding: je gaat namelijk van reactief naar proactief gedrag.
Je laat je niet langer afleiden, verleiden of hoe je het ook wil noemen. Je omgeving bepaalt niet wat je doet, hoort, ziet maar jij zelf!

Denk hier eens even over na: zou het voor jou kunnen werken?
Hoeveel zou zo’n aanpak uurtje jou kunnen opleveren? Kun je het in opbrengst uitdrukken? Per dag? Per week? Per maand en zelfs per jaar?

Waar zou het voor jou kunnen passen? Vroeg in de morgen misschien? Vaak de reden waarom managers vroeg willen beginnen: voordat de afdeling volstroomt met medewerkers die van alles vragen, telefoontjes en andere dingen waardoor je ‘geleefd’ wordt.

Nog een afsluitende set vragen over het aanpakken van jouw uitsteldrag:
1. Op welke gebieden in je leven laat je onbelangrijke dingen voorgaan op belangrijke dingen? Wat zit jouw vooruitgang in de weg?
2. Wat doe je vooral tijdens een werkdag? Dragen deze dingen bij aan resultaten en doelen die je jezelf hebt gesteld?
3. Hoe kan een ‘aanpak uurtje’ invloed hebben op jouw resultaten en inkomsten? Wat zou het jou kunnen opleveren?

Zelf wil ik er nog aan toevoegen, dat ik uit ervaring merk dat een uurtje ook wel eens 1,5 uur kan worden. En soms kom je zo lekker in ‘flow’ dat het nog langer kan duren. Het is goed om na zo’n intensief moment even rust te nemen, even te pauzeren of iets anders te doen. Geniet van het doorbreken van je uitstelgedrag. Want: je moet de gevoelens die jouw power hour opleveren goed vast houden en gaan herkennen:
Veel succes net het aanpakken van jouw uitstelgedrag!

Ik help je staande te blijven in een steeds veranderende omgeving. Ik help je te ontdekken wie je bent en wat je goed kunt. Waar je voor wilt staan in dit leven en waar je voor wilt gaan. Zo maak jij voortaan betere keuzes.

More from our blog

See all posts
No Comments