fbpx

Reactie uit de praktijk DISC persoonlijkheidsprofiel

Het DISC profiel in de praktijk

Zo klinkt Dominantie:

Dianne zit in de eerste van de HBO opleiding, HRM.
Ze maakt aantekeningen tijdens de les, zit goed te luisteren, kan soms een beetje boos en kortaf overkomen. Ze wil na een college meteen weten wat er moet gebeuren. Binnen no time zit ze in een groepje en neemt ze veelal de leiding om zo snel mogelijk tot resultaten te komen.
Mensen die langdradig zijn weet ze al gauw aan te spreken of zelfs af te breken: kan het een beetje sneller, duidelijker en resultaatgerichter a.u.b.?
Ze vindt het razend interessant om nieuwe dingen te ontdekken en/of toe te passen. Lekker pionieren kan ze goed. Ze durft ook veel: geen probleem om even voor de klas te komen om iets uit te leggen bijvoorbeeld.

In het DISC persoonlijkheidsmodel scoort Dianne zowel D (90%) als I (60%), de andere dimensies S en C een stuk lager.

Zo klinkt Invloed:
Jan doet een Commerciële opleiding. Hij kan goed mensen voor zich winnen: anderen overtuigen vindt ie superleuk en hij houdt echt van lekker praten. Hij is in een gesprek dan ook veel aan het woord en soms hoor je hem van ver af al lachen.
Hij is altijd goed gekleed, niet zelden met felle kleuren. Zijn big smile is overal bekend en hij ziet de toekomst positief tegemoet.
Gaat het niet linksom, dan wel rechtsom: flexibiliteit is echt wel weggelegd voor Jan.
Soms wordt hij ook wel de entertainer van de klas genoemd, met al zijn verhalen. Hij kan als geen ander aandacht krijgen en vasthouden. Zelfs met mensen die hij nog niet zo goed kent of nog maar net tegengekomen is creëert hij een band.

In het DISC persoonlijkheidsmodel scoort Jan zowel I (80%) als S (50), de andere dimensies C en D een stuk lager.

Zo klinkt Stabiliteit:
Frederieke is 18 jaar en is net begonnen bij de Academie voor Economie. Een heel rustig meisje, bijna onzichtbaar in de klas. Ze luistert en maakt aantekeningen tijdens de lessen. Vragen stellen vindt ze -zeker op het begin van het jaar- nog een beetje spannend. Soms, als ze iets niet snapt, vraagt ze het tussendoor, als niet iedereen oplet, of na de les.
In een vast tempo, geduldig en heel trouw (ze is er echt elke les) begint ze aan de Economisch opleiding. Ze verwacht dat ook van anderen, in haar groepje. Conflicten gaat ze liever uit de weg en in haar vrije tijd gaat ze graag naar het strand, het bos of andere mooie omgevingen. Even bijkomen van de drukte is wel zo lekker.
Het liefst wil ze iets gaan doen met een specialisme of expertise en wil ze graag anderen helpen of ondersteunen.

In het DISC persoonlijkheidsmodel scoort Frederieke zowel S (80%) als C (50), de andere dimensies D en I een stuk lager.

Zo klinkt Correct of Consciëntieus:
Sam gaat voor kwaliteit. Hij doet een opleiding Facility management.
Hij wil de regels weten waar je aan moet voldoen. Hij wil zaken echt correct kunnen uitvoeren: dat is wel zo helder voor iedereen! Is het chaos in zijn hoofd of op zijn bureau: dan moet er liever maar eerst wat orde gaan komen, dan houdt hij het overzicht.

Hij is een serieuze, tikkeltje stille jongen, die soms nogal stellig kan zijn in zijn standpunten. Zeker als andere groepsleden opeens andere dingen gaan doen, kan hij nogal eens terugkomen op: “Maar zo hadden we het afgesproken!”
Als er iets uitgezocht moet worden, is hij haantje de voorste. Heerlijk, dingen uitpluizen, details en feiten verzamelen: daar kun je tenminste op bouwen.
Later zou hij nog wel een Master willen gaan doen, maar daar moet hij zich nog in verdiepen.
Hij vindt het prima om alleen te werken: lekker rustig, kan niemand hem uit zijn concentratie halen.

In het DISC persoonlijkheidsmodel scoort Sam zowel C (90%) als S (40), de andere dimensies D en I een stuk lager.

Welke combinaties zijn er allemaal mogelijk?
Zo ‘klinkt’ het dus, als je iemands gedrag analyseert op grond van de termen uit het DISC model. Zo’n persoonlijkheidsprofiel bestaat natuurlijk niet alleen uit 4 dimensies en enkele combinaties.

Uiteindelijk is iedereen uniek en kan dat betekenen dat persoon A zich goed kan vinden in een bepaalde beschrijving terwijl persoon B met ongeveer dezelfde score zich er minder goed in kan vinden.
Er zijn tussen personen (en dus persoonlijkheden) heel veel factoren van invloed die net een verschil van interpretatie of beleving kunnen veroorzaken.

Daarom is het geheel vrij om de feiten voor jou te laten spreken: haal gewoon uit zo’n beschrijving waar je iets mee kunt en waar je jezelf in eerste instantie goed in herkent. Probeer daarmee aan de slag te gaan en verwerk het tot een verhaal dat echt over jou gaat.

Zelf gebruik ik diverse journal methoden om tot nieuwe inzichten te komen. Journaling kan enorm helpen om meer over jezelf te weten te komen. Schrijven is als denken, waardoor je via schrijven dus heel goed grip kunt krijgen op je eigen gedachtegang.

In de praktijk maak ik gebruik van 20 patronen die gemaakt zijn uit de scores.

Hoe pas je het DISC persoonlijkheidsprofiel in de praktijk toe?

Een coach zei eens tegen mij: het gaat om 3 dingen.

Zijn
Doen
-------
Hebben

Het eerste: wie je bent, is super belangrijk. Het bepaalt namelijk voor 80% wat je zult bereiken in dit leven. Je moet jezelf dus ook regelmatig afvragen wie je wilt zijn. Werk daar aan. Blijf daar aan werken. Er is er maar eentje van jou. Uniek, waardevol.  

In onze samenleving ligt de nadruk vaak op het Doen. Ik doe dit, ik doe dat. Hoe gaat het met je? “Druk!” Is dat een soort trend tegenwoordig?
Ik kan je zeggen: als je jezelf dit vaak hoort zeggen, is het tijd dat de alarmbellen gaan rinkelen! Want: rondjes rennen als een kip zonder kop, zonder te weten waar je uitkomt, is de best begaanbare weg naar burn-out!

Hebben: hoe zit dat dan? Je moet weten wat je wilt hebben, wat je wilt bereiken in je leven. Als je geen doelen hebt, of geen missie in dit leven: waar ga je dan naar toe?

Bij studiekeuze kom ik het regelmatig tegen: het lijkt me leuk om dit te doen of dat te studeren. Logische vraag daarbij is: en wat wil je daar dan mee bereiken?
Wil je rijk worden en veel geld verdienen? Wil je een bijdrage leveren aan de samenleving? Wil je mensen redden door ze te beïnvloeden of wil je dat doen door enge ziektes de wereld uit te helpen? Of gaat het je toch meer om de aardbol, die beschermd moet worden?

Bij het DISC persoonlijkheidsprofiel werkt het ook ongeveer zoals hierboven staat beschreven:

Je kunt nadat je een goed beeld hebt van jouw DISC profiel gaan bepalen waar je aan wilt werken.
Vanuit je huidige ‘zijn’ ga je intenties (voornemens) uitspreken over waar je naar toe wilt. (dat is persoonlijke ontwikkeling)
Door de juiste gedachten en beelden te gebruiken kun je nieuw gedrag gaan oefenen.
Daarna kun je gaan oogsten (hebben) wat jouw nieuwe gedrag je oplevert.

Voorbeeld:
Als ondernemer wil ik graag resultaatgerichter worden. (meer geld verdienen)
Dit is: Dominantie omhoog.
Ik ga oefenen in het stellen van een dagelijks doel en elke middag om 16.30 u kijk ik of ik dit doel heb behaald. Aan het eind van de week wil ik minimaal 2 nieuwe klanten hebben.

Of: ik wil sterker worden. (resultaat) Ik doe elke dag een Tabata oefening van 10 minuten met een Youtube afspeellijst om 7.00 u in de ochtend. Resultaat gegarandeerd!


Beste Wim,


Ons traject heeft zijn vruchten afgeworpen: het DISC persoonlijkheidsprofiel heeft mij laten zien dat mijn profiel niet meer past bij het revalidatiecentrum waar ik nu werk. Per 1 juni ga ik de uitdaging aan een multidisciplinaire kinder- en jongerenpraktijk te starten in de buurt. Een prachtige kans passend bij mij!

Dat wilde ik je toch even laten weten. Dank nogmaals voor de inzichten;-)




Gert D.

Fysiotherapeut

Werkloosheid gedaald, groei aantal banen

De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid is in maart met 5 duizend personen gedaald en komt daarmee uit op 395.000 personen. Het aantal werklozen daalde in het afgelopen jaar vrijwel voortdurend. Er zijn nu ruim 50.000 werklozen minder dan een jaar geleden.

De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkzame beroepsbevolking kwam in maart 2011 uit op 7,4 miljoen personen.

Na 5 kwartalen banenkrimp, nu 3 kwartalen banengroei achter elkaar
In het vierde kwartaal van 2010 waren er bijna 7,9 miljoen banen van werknemers. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2009 waren er 34.000 banen meer. De ontwikkeling van het aantal banen kent een duidelijk seizoenpatroon. Na correctie hiervoor was het aantal banen in het vierde kwartaal 27.000 hoger dan in het derde kwartaal van 2010. Dit is het derde kwartaal op rij met banengroei na vijf kwartalen met banenkrimp.

Bron: www.cbs.nl

Wat DISC doet in de praktijk?

Het DISC persoonlijkheidsprofiel: in 2008 haalde ik de licentie, inmiddels heb ik er
honderd afgenomen. Tijd om eens terug te kijken in enkele blogposts.

Reacties op- en resultaten van het DISC persoonlijkheidsprofiel
Bij sommigen slaat het in als een bom, bij anderen werkt het bevestigend voor wat hij of zij diep van binnen vermoed of al wist. Vaak is het richtinggevend, veelal ontstaat er meer begrip voor gedrag van andere personen. Enkelen maakten op grond van de inzichten uit het DISC persoonlijkheidsprofiel drastische keuzes: loopbaankeuzes of keuzes in privé omstandigheden.
Wat ik vaak hoor is: “Het geeft woorden aan dingen die je eigenlijk diep van binnen weet”, of: “Het heeft me nieuwe inzichten gegeven over wie ik ben”. Ook levert het vaak inzichten op in relationele zin.

DISC persoonlijkheidsprofiel in de praktijk

DISC persoonlijkheidsprofiel in de praktijk

Wanneer haal je het meest uit het DISC persoonlijkheidsprofiel?
Het is geen trucje, geen gesprek of een rapportage: het gaat om je instelling. Als je er zelf mee aan de slag gaat, zul je er vruchten van plukken! Mensen die oefenen met (nieuw) gedrag, experimenteren en het geheel als een proces voor persoonlijke ontwikkeling zien, hebben er het meest profijt van. Ze komen goed voorbereid in de gesprekken met goede inhoudelijke vragen. Daar leren ze weer van en kunnen verder.

Wat ik helaas ook tegenkom is: vlak voor de afspraak nog even doornemen. Zo van: “ Wat hebben we vorige keer ook alweer besproken?”
Dat gaat niet werken. DISC is serieus aan de slag met jezelf: een momentopname van gedrag en jezelf verdiepen in je diepste drijfveren. Het stelt je de vraag: Waarom doe ik de dingen die ik doe? Welke richting wil ik op? Waar heb ik moeite mee en wat ga ik er aan doen? Waarom gedraag ik mijzelf anders in een bepaalde situatie? (onder verwachting) En welk gedrag past goed bij mij? (natuurlijk gedrag)

Het resultaat van bijna 3 jaar coaching met DISC vind ik zeer waardevol. Volgende blogpost een reactie uit de praktijk.

Hoe krijg je lijn in jeugdwerk?

Onlangs volgde ik een workshop over ‘Lijn in jeugdwerk’ bij JOP COACH live 2011 in Utrecht. Hieronder een eerste korte weergave van de inhoud.

Visie voor jeugd

Legoblokjes - visie voor jeugd?

Het begint allemaal met visie, uiteraard. Wat willen we meegeven aan jongeren? Of je nu kerk of maatschappelijke instelling bent: op deze vraag moet je een eenduidig antwoord hebben. Een vertrekpunt voor het werk.

Aanschuiven of uitnodigen?
Verder zijn woorden als draagvlak en betrokkenheid erg belangrijk. Je zou bijna zeggen: “Wat een dooddoeners, dat wist ik al lang!” Tsja, kan ik me voorstellen, maar HOE krijg je het in de praktijk voor elkaar dat gemeenteleden, kerkenraadsleden, de diaconie, predikanten jouw plan steunen? Door er voor te zorgen dat jouw plan onderdeel is van hun plan.
Dus ga niet in je eentje achter je bureau een lekker eigentijds en spannend plan smeden en uitvoeren, maar zorg dat je deelneemt aan de gesprekken over visie en koers van de gemeente. Je kunt wellicht aanschuiven bij overlegorganen of anders nodig je ze uit of ga je er langs. (desnoods een voor een) In een vrijwilligersorganisatie zoals de kerk lijkt het me sterk als ze aangeven dat je niet welkom bent…

Neem minimaal een half jaar de tijd
Het gaat vaak om keuzes maken, prioriteiten stellen. Want er zijn al zoveel praktijkvoorbeelden van burn-out in jeugdwerk, daar wil je niet aan meedoen. Erken dat je niet alles kunt. Het is een zorgvuldig proces dat minimaal een half jaar duurt. Kijk goed naar je tijdsbesteding zodat het haalbaar is!
Lees verder >>