Communicatie vía social media
Bezint eer ge begint, zegt het spreekwoord….enkele richtlijnen voor het gebruik van social media.
- Weet wat je wilt bereiken met social media.
Wil je nieuws delen, informatie verstrekken, zoveel mogelijk volgers krijgen, communicatie (=interactie) met een specifieke doelgroep, of alleen aanwezig zijn?
- Effectief en goed gebruik van social media vraagt een actieve houding.
Komen er vragen of opmerkingen via social media? Zorg dat je ze beantwoordt.
- Ken je doelgroep(en).
Weet je waar ze zich bevinden op social media gebied?
Zoek eens op termen, sleutelwoorden waarover je meer te weten wilt komen in de social media.
- Ga eerst zelf je doelgroep volgen (bijv. via Twitter).
Zie het als een experiment of onderzoek. Zo leer je je doelgroep kennen.
- Maak keuzes in gebruik van kanalen: wat gebruik je waarvoor?
Bijvoorbeeld: Facebook voor privé contacten, Twitter voor zakelijk / werk gerelateerd gebruik.
- Experimenteer, onderzoek en probeer dingen uit.
Er zijn veel discussiegroepen te vinden over gebruik van social media. Meekijken met experts en vragen stellen helpt je deze online wereld beter te leren kennen.
- Gebruik tools / instrumenten om het jezelf gemakkelijker te maken.
Bijvoorbeeld: Tweetdeck. Hierin kun je meerdere accounts beheren in een scherm. Dit programma stelt je in staat om kolommen in te stellen die bijvoorbeeld tweets laten zien gerelateerd aan gekozen zoektermen of bepaalde volgers.