Solliciteren en jouw online imago
‘Werkzoekende checkt online imago niet’, las ik in Memory Magazine november-december.
Voorafgaand aan een sollicitatie checken welke informatie er over jezelf op internet te vinden is, wordt niet veel gedaan, zo blijkt uit onderzoek van Uitzendbureau Unique. 42% geeft zelfs aan nooit te zoeken naar wat er online te vinden is over zichzelf, 35% doet dit soms. Een meerderheid (59%) kijkt nooit welke foto’s er online staan. “Een eerste indruk begint natuurlijk al met een uitstekende voorbereiding voor het sollicitatiegesprek. En hoewel je steeds vaker hoort dat werkgevers hun kandidaten van tevoren googelen, lijkt dit nog lang niet te zijn doorgedrongen bij alle werkzoekenden”, aldus de algemeen directeur van Unique.
Als coach geef ik het elke sollicitant mee: “Google jezelf eens. Kijk eens welke informatie naar boven komt.” En de belangrijkste vraag is: “Kun jij de pagina’s, profielen, teksten en foto’s die bovenaan verschijnen beïnvloeden?
Zorg altijd dat je met je eigen site of blog, Facebook, Twitter of LinkedIn pagina als eerste verschijnt. Jij bepaalt dan namelijk zelf wat de zoekmachine laat zien.
Naast afstemmen van je persoonlijkheidsprofiel en zoekprofiel op vacatures, sollicitatietips, een vlotte, beknopte sollicitatiebrief, is het online imago erg belangrijk om een sollicitatie te laten slagen.
Meer informatie over Memory Magazine november-december: www.memory.nl
Meer informatie over uitzendbureau Unique: www.unique.nl